Working class Warrior

23. října 2012 v 9:42 | Equin |  Kritika
Americká kinematografie je typická širokou škálou specifických žánrů, mezi něž patří i filmy z prostředí bojových sportů. Leckterý divák může zápasy v ringu považovat za pokleslou lidovou zábavu jen o trochu lepší, než jsou kohoutí zápasy. Ale o co jsou vlastně vznešenější filmová témata jako válka, mafie nebo westernoví desperádové, o kterých pojednávají uznávaná díla klasiků? Konečně i v zápasnickém žánru vzniklo několik ambiciózních snímků jako Scorseseho Zuřící býk, Aronofského Wrestler, Russellův The Fighter a samozřejmě Stalloneho Rocky. Na tuto tradici úspěšných filmů se pokusil navázat režisér Gavin O'Connor se svým snímkem Warrior.


Film sleduje příběh dvou bratrů zápasníků (Tom Hardy, Joel Edgerton), od mládí odcizených v důsledku mizerné výchovy, kterou jim poskytl jejich otec a trenér (Nick Nolte).

Charaktery filmu patří k archetypální výbavě žánru. Typický warrior zápasnického filmu bývá osamělý příslušník dělnické třídy, často bez řádného rodinného zázemí, vzdělání a když ne přímo mentálně zaostalý, tak alespoň s vážnými psychickými problémy. Jakoby se snad divák ani nemohl identifikovat s někým jiným. O'Connorův film toto pravidlo respektuje, ale bohužel nijak zvlášť nerozvíjí.

Hardyho charakter Tommy (mladší a ošklivější bratr), otcův zápasnický favorit, se na začátku setkává po letech odcizení s Noltem a spíš proto, aby naplnili scénáristický záměr se dohodnou na nepravděpodobné spolupráci. Jejich příběh tvoří jednu ze dvou linií, na které stojí konstrukce filmu. Druhá část sleduje příběh staršího bratra Brendana. Ten je podobně neuvěřitelný, už od začátku předurčený spojit se s Tommyho částí v epickém finále. Obě linie se navzájem podpírají a jsou na sobě závislé, ani jedna by sama o sobě nemohla fungovat, pouze jejich očekávané střetnutí dává filmu dostatečnou oporu, díky které divák zapomene na nepochopitelné jednání jednotlivých postav.

Bezesporu nejzajímavější postavou je Tommy. Tato moderní připomínka legendy žánru Sylvestra Stalloneho je zároveň John Rambo i Rocky Balboa. Přichází jako nepochopený hrdina koloniální války a mění se v hrdinu zápasnického ringu. Skvěle obsazený Hardy podává až démonicky přitažlivý výkon mlčenlivého bojovníka a zcela přehrává své partnery. Kvalitní, ale nikterak výjimečný výkon předvádí veterán Nolte. Jeho alkoholem nasáklý despotický otec Paddy je eklektickou sbírkou už mnohokrát viděných a slyšených gest a frází a příliš se vlastně neliší například od Eastwoodova Frankieho z Million Dollar Baby.

Třetí do mariáše Edgerton zůstává v hereckém průměru. Středoškolský učitel Brendan se obtížně vyrovnává s tíhou svých nesplácených dluhů. Zápasí, aby se nestal další obětí hypoteční krize, která připravila po roce 2008 o vysněnou vlastní střechu nad hlavou tisíce Amerických rodin.

Právě téma hospodářské krize reprezentované Brandonem a téma války na blízkém východě reprezentované Tommym patří k mindrákům americké společnosti a jejich nevyřešené dopady na dělnickou třídu tvoří podhoubí příběhu. Warrior nabízí únik z postbushovské americké reality. Je to film dynamicky a efektně natočený, přirozeně zahraný s mnoha skvěle vymyšlenými detaily. Ale také je to film s podivným a neuvěřitelným příběhem, postaveného tak aby zakryl několik logických lapsů v jednání postav. Za cenu použití opotřebeného chlapáckého vybavení žánru zápasnických filmů natočil Gavin O'Connor citlivý a zábavný snímek, který si našel oblibu mladých unavených mužů naší generace.

Warrior
USA, 2011, režie a scénář Gavin O'Connor. Hrají Joel Edgerton, Tom Hardy, Nick Nolte, Jennifer Morrison
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama